גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוטציות, פיצולים, איחודים או ויתור על 61 ממליצים: ארבעה תרחישים להרכבת קואליציה

לאחר סיום פרסום תוצאות האמת, נתניהו יצטרך להתמודד עם העובדה שחלק גדול מהציבור הישראלי מאס בו כראש ממשלה ● הוא עוד לא ויתר על ממשלה בראשותו וינסה לרתום אליה את כל מי שרק יסכים, אבל זה לא קל כשההכרעה נמצאת לבסוף בידיו של יריבו המושבע - הנשיא ראובן ריבלין

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

תוצאות הבחירות מועד ב' עדיין לא סופיות והמדינה מסתכלת קדימה, לנסות ולהבין את הנתונים המורכבים והסבך הפוליטי שישראל נקלעה אליו במהלך השנה. מערכת הבחירות מועד ב' יצאה לדרך לאחר שנתניהו הימר על כל הקופה והוביל את פיזור הכנסת ה-21 שאך נבחרה, במקום להשיב את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר לחבר כנסת אחר לנסות להרכיב ממשלה, בהתאם לחוק. הוא דרס את החוקים הקיימים באמצעות שימוש בסעיף חוק מקביל והדבר זכה לאישרור בדיעבד של בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה. אבל הציבור לא היה סלחן. מהלך פוליטי ציני, של בזבוז כספי ציבור, התקבל בביקורת רבה.

אתמול שילם על כך נתניהו מחיר משמעותי בקלפי. הציבור הישראלי לא חיבב, בלשון המעטה, את השימוש בטריקים רק כדי להציל את עורו של המנהיג החשוד בשלושה תיקים פליליים. "הגיע הזמן להחליף", חזרו ואמרו לנו אנשים במהלך יום הבחירות.

אם חברי מרכז הליכוד מוכנים לסלוח לנתניהו על כל דבר ועניין, הרי שהציבור הכללי העביר לנתניהו מסר. עד כאן, יש גבול לכל תעלול. מפלגת הליכוד היא חזקה ומשמעותית בקרב הציבוריות הישראלית ונחשבת לעמוד תווך, אך הלכו ורבו האנשים אשר ביקשו מן הליכוד לעצור את הדהירה ימינה, לחדול מלתקוף ערבים, שמאלנים וליברלים, ולהפנים שגם פוליטיקאי חזק ומבריק צריך להיות שווה בפני החוק. והדברים נכתבים כיוון שכמעט בכל תרחיש, רווחת הסברה שמפלגת הליכוד צריכה להיות חלק מן השלטון הבא של המדינה.

כיצד יבואו תוצאות אלה לידי ביטוי במלאכת הרכבת הממשלה? ארבעה תרחישים.

1. תרחיש א' - נתניהו מכניס את העבודה ו"חוסן לישראל" לקואליציה שלו

סיכוי: נמוך

נתניהו יתעקש על תמיכה ציבורית בו וינסה לפצל את כחול לבן, לפתות את העבודה ולהוביל למספר ממליצים גדול משל בני גנץ. לפי תרחיש זה, כפי שגם עלה ברמיזות בנאומו של נתניהו ב-3:00 לפנות בוקר בגני התערוכה, הליכוד ינסה לספח סיעות נוספות מעבר לשותפים הטבעיים - ש"ס, יהדות התורה וימינה. הרעיון הוא לשכנע את מפלגת העבודה, עם ששת המנדטים שלה, לחבור לליכוד, כפי שנתניהו כמעט הצליח לעשות עם אבי גבאי בבחירות מועד א'. אפשרות אחרת היא למשוך אליו את הפלג של "חוסן לישראל" בראשות בני גנץ מתוך כחול לבן ולחלק לאנשיו תפקידים באופן נדיב.

במפלגת העבודה אומרים היום ל"גלובס" שאין שום היתכנות לתרחיש מן הסוג הזה. יו"ר המפלגה עמיר פרץ לא יישב בשום מצב עם נתניהו, עם אישום ובלי אישום, שפם או לא, זהו תרחיש לא קיים עבורם. גם מבחינת חוסן לישראל נדמה כי מדובר במהלך לא סביר. אם כחול לבן יצאה ממועד א' שלמה ועל הרגליים, הרי שכעת אין להם שום אינטרס לפרק אותה.

2. תרחיש ב' - ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ מהליכוד או על גנץ, ללא 61 ממליצים

סיכוי: בינוני

מאחר שלאף אחד מן הצדדים אין 61 ממליצים בפני הנשיא, שיקול הדעת שלו מתרחב ולכן נתונה לו האפשרות לחזור ל-29 במאי 2019, היום שבו פיזר נתניהו את הכנסת. הנשיא עשוי לומר כי התהליך הטבעי של החזרת המנדט לידי הנשיא והטלתו על ח"כ אחר כחוק, לא קרה ב-29 במאי 2019 ולפיכך הוא רואה עצמו כעת כמי שחוזר "רעיונית" לאותה נקודה לפני ארבעה חודשים. כלומר, אחרי שנתניהו נכשל בתפקיד הרכבת הממשלה במועד א', הרי שעם פרסום התוצאות והובלה של כחול לבן, הנשיא עשוי להיות רשאי להטיל את התפקיד על ח"כ גנץ, ללא 61 ממליצים. הוא יכול לא לבחור בגנץ ולא בביבי אלא בחבר כנסת אחר מהליכוד. 

אז במי יבחר? בח"כ גנץ או בח"כ מהליכוד? הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת מהליכוד שאינו נתניהו עלולה להיות מסובכת. הנשיא ירצה לנמק את החלטתו ובין השיקולים שיעלו על השולחן יהיה גם מספר המנדטים שהשיג כל צד: כרגע מדובר על 32:31 לטובת כחול לבן, והמספר הסופי תלוי בקולות המעטפות הכחולות: החיילים, האסירים, בתי החולים והדיפלומטים. 

השיקול הנוסף הוא מספר הממליצים לכל צד. לנתניהו מסתמנים כ-55 ממליצים. לגנץ מסתמנים כ-44 ממליצים. המשותפת (13 מנדטים) לא ציינו כי ימליצו על גנץ, וכך גם ליברמן (9 מנדטים), שלא התחייב על המלצה לגנץ. טענתו של נתניהו תהיה כי מי שיש לו מספר גבוה יותר של ממליצים הוא בעל הסיכויים הגבוהים יותר - אך הדבר אינו נעוץ בכללים ובחוקים.

3. תרחיש ג' - רוטציה בין גנץ לנתניהו - גנץ ראשון ונתניהו ממשיך לאחר שיזוכה

סיכוי: בלתי ישים

יו"ר כחול לבן בני גנץ מדבר בשבועות האחרונים על ממשלת אחדות עם הליכוד. אך התנאי הבסיסי שלו, של יאיר לפיד (יש עתיד) ושל משה יעלון (תלם) הוא שנתניהו יזוז מתפקיד ראש הממשלה וייתן לגנץ להיות ראשון בתפקיד ראש הממשלה, במסגרת הרוטציה. בחלק הראשון של הרוטציה, לפי תרחיש זה, נתניהו יוכל לכהן כשר בממשלה עד היום שבו יוגש נגדו כתב אישום. תקדים פנחסי בבג"ץ קובע כי שר לא יכול לכהן תחת כתב אישום ולפיכך נתניהו יידרש להתפטר מתפקיד שר אם יבחר לנהל את המשפט תוך כדי כהונתו כחבר כנסת. אם יזוכה, יוכל לחזור לתפקיד שר ו/או ראש הממשלה.

תרחיש זה נראה בשלב זה כבלתי ישים. מעטים השרים הליכודניקים שיהיו מוכנים להודות בפה מלא שעל נתניהו לזוז הצידה. כל עוד נתניהו ידרוש לכהן ראשון כראש ממשלה, התרחיש נראה בלתי אפשרי.

4. תרחיש ד' - הליכוד מתפצל ומצטרף לממשלת גנץ 

סיכוי: אפסי

הליכוד מנסה להחליף את נתניהו ולהצטרף ללא המנהיג לממשלה של גנץ. בחוקי הכנסת מצוי סעיף המאפשר לסיעה להתפצל. אם אחד מן האגפים המתפצלים מורכב ממספר העולה על שני שלישים מן הסיעה, אותו אגף זוכה לקחת עימו את שם המפלגה.

כך למשל, במצב של 31 מנדטים לליכוד, 21 ח"כים רשאים לפרוש מן השאר ולשמור על שם המפלגה. מהלך כזה יהיה קשה ליישום, שכן בקרב הצמרת הליכודית אין כיום סולידריות ושיתופי פעולה. כל אחד שיעז לצאת ראשון נגד נתניהו יחטוף מחבריו הבכירים ויואשם בידי מתפקדי הליכוד ב"בגידה". אין בנמצא פוליטיקאי המעוניין להיות הראשון שנוקט מהלך שכזה, מפאת החשש שישלם על כך מחיר פוליטי אישי. 

האם הפיצול של ימינה נועד לאפשר לשקד ובנט לחבור לליכוד?

איילת שקד ונפתלי בנט בגוש עציון / צילום: מפלגת ימינה

תוצאות הבחירות של מפלגת ימינה איכזבו את ראשיה. החלום של איילת שקד לחזור לתפקיד שרת המשפטים הלך והתרחק אתמול בלילה, ככל שנודעו המספרים. בימינה מקווים שעם ספירת קולות החיילים המפלגה אולי תשיג מנדט שמיני, אך גם אם כך יקרה, העובדה שגוש הימין ירד מ-60 מנדטים ל-55-56 מנדטים , מרחיקה מראשי ימינה את הישיבה בממשלה ה-35.

ימינה, בין אם בראשות שקד או אחרים, היא שבויה של הליכוד. הם הכפיפו את עצמם, הן אידיאולוגית והן בהיבטי משמעת סיעתית, לכל גחמותיו של נתניהו ושילמו מחיר יקר על כך. הם הבריחו בוחרי ציוני דתית מתונים, שהתקשו להכיל את החיפוי על ראש ממשלה החשוד בשלל עבירות, המעקם את כללי הדמוקרטיה לצרכיו הפרטיים.

האשמה המיידית על התוצאה המאכזבת תיפול על כתפיה של שקד. באפריל 2019 מועד א', בנט והיא לא חצו את אחוז החסימה. זה היה כישלון גדול שהגיע אחרי המהלך הפוגעני של נטישת הבית היהודי כמה חודשים קודם לכן.

במועד ב', הם מסתמנים כמפלגה פחות משפיעה. רפי פרץ עשוי להפוך לשר חינוך בדימוס וכך גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. ככל שנוקפות השעות הסיכויים שלהם להיות חברי קבינט מתפוגגים.

בליל הבחירות הפתיעו ראשי המפלגה עם הודעת פיצול המפלגה לסיעות. מה הייתה הבהילות להגיש את הדרישה לפיצול - הבית היהודי ואיחוד לאומי מצד אחד והימין החדש של בנט ושקד מנגד? בקשת הפיצול הוכנה ב-16 בספטמבר ופורסמה בשעה קריטית במקביל למדגמים, כאילו מישהו ניסה לומר דבר מה. האם ייתכן ששקד ובנט מבקשים להתפצל ולחבור לליכוד, ובכך להפוך את הליכוד למפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-22, כזו שתחייב את נשיא המדינה ריבלין להטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. גם אם זה עומד בבסיס המהלך, צד ימין לא מגיע ל-61 ממליצים. 

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?