קצב: עובדיה יוסף מתייסר על קורבנות השואה, אבל פרשנותו אינה מקובלת עלי

ברק: דברי עובדיה יוסף עלולים לפגוע בזכר קורבנות השואה הרב לאו: מוקדם מדי לנתח את פשר השואה סלי מרידור: אני מזועזע שרון: דברי יוסף פגעו ברבים מאיתנו

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות דברי הרב עובדיה יוסף על קורבנות השואה. גינויים והסתייגויות נשמעו מכל קצות הקשת הפוליטית.

נשיא המדינה, משה קצב, אמר, כי הוא מצטער על דברי הרב עובדיה יוסף, ששישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה, הם גלגולי נשמות שחטאו.

"אם הפרשנות שניתנה לדבריו של הרב יוסף נכונה, הרי שהם אינם מקובלים עליו והוא מסתייג מהם", הוא הוסיף.

"אין לי שום ספק בכך, שהרב עובדיה יוסף כואב כאב אמיתי את אימות השואה. הוא מתייסר, בלי שום ספק, יום יום, כמו כל יהודי וכמו כל אדם שלב אנושי פועם בתוכו. אני לא מתאר לעצמי, שיש איזו שהיא דמות אנושית, יהודית או לא יהודית, שלא כואבת כאב אמיתי את מאורעות השואה", הוא הוסיף.

קצב ציין, כי נושא גלגול הנשמות הוא תיאולוגי וכי אין ברצונו לעסוק בפרשנות של נושאים תיאולוגיים.

"אני בהחלט מצטער על כל אמירה, שהיא פוגעת ברגשות של מישהו. אני חושב שבשעה הזו, ביתר שאת, אנחנו צריכים כולנו להמשיך ולעשות כל מאמץ כדי להוריד מתחים וכדי להפגין יותר אחדות, ואם הפרשנות שניתנה ע"י הרב עובדיה יוסף היא נכונה, אז עלי הם בוודאי לא מקובלים". קצב ביקש מהתקשורת לחדול מלבקש ממנו תגובה על כל דבר ועניין העולה בציבור.

ראש הממשלה, אהוד ברק, התייחס בפתח ישיבת הממשלה, כי דברי הרב עובדיה יוסף אינם יאים לרב במעמדו. הוא הזהיר, כי דבריו עלולים לפגוע בזכרם של הנספים בשואה, ברגשות בני משפחותיהם וברגשות העם כולו.

"תנועה שעל דגלה חרותה התביעה להביא לאחדות בעם וקירוב לבבות, היה ראוי שמנהיגיה יתבטאו ברוח שתחזק תביעה זו. במקורותינו נאמר, כי לא חרב בית המקדש אלא בגלל שנאת חינם, ואין שבוע נכון יותר מהשבוע של ט' באב לאיחוד בעם ולא פילוגו", הוא הוסיף. "אני מביע זעזוע בשם העם היהודי על כל אחד מששת מיליוני היהודים, ביניהם מיליון וחצי מיליון ילדים טהורים שנרצחו בדם קר ע"י הנאצים ועוזריהם רק משום שהיו קורבן לאנטישמיות וגזענות. אין לקורבנות חלק בשום אשמה וזה נורא לחשוב ששונאי ישראל יוכלו לראות בדברי רב בישראל צידוק לזוועות הנוראות ביותר נגד בני עמנו", ציין יו"ר הסוכנות היהודית, סלי מרידור בתגובתו.

הרב הראשי, ישראל לאו, אמר, כי ידוע לו שעובדיה יוסף מתייסר על קורבנות השואה, אבל עם זאת, לדעתו, עדיין מוקדם לנסות לנתח את הסיבות לרצח הנורא של ששת מיליוני היהודים.

ח"כ אריאל שרון הסתייג מדברי עובדיה יוסף וקרא להימנע מפגיעה ברגשות ובזכר קורבנות השואה. הוא ציין, כי הדברים "פגעו ברבים מאיתנו".

אירגון ניצולי השואה פירסם הודעת גינוי חריפה לדברי הרב עובדיה יוסף. האירגון קורא לו לחזור בו מדבריו.

"לא רק עובדיה יוסף אשם בדבריו האיומים, אלא כל מי שעולה אליו לרגל, ממפלגת העבודה ומהליכוד גם יחד, כל מי שרוקד לפי חלילו, ומוכן להיכנע לכל תכתיביו", אומר ח"כ יוסי שריד בתגובתו.

"בשל הקירקורים והפיזוזים הפוליטיים האלה, התחיל עובדיה יוסף להאמין שהוא באמת גדול, אבל התבטאויותיו החוזרות ונישנות הן של אדם קטן, שעולמו צר, והוא מכלה כל חלקה טובה ביהדות ובציונות כדי להאדיר את כוחה של מפלגתו ושל רשת החינוך שלה. רק כאשר יפסיקו הפוליטיקאים לעלות אליו לרגל, יתחיל עובדיה יוסף לפשוט את רגלו הפוליטית", מציין שריד בסיכום הודעתו.