גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט האמריקאי אישר את חבילת העתק לישראל כחלק ממדיניות החוץ האמריקאית שדוגלת בסיוע לבעלות ברית כנגד איומים חיצוניים. כעת כל מה שנדרש היא חתימה של הנשיא ג'ו ביידן שצפויה להיות מהירה מכיוון שהוא זה שדחף לכך מלכתחילה.

ההצבעה עברה ברוב של 65 בעד מול 12 נגד את ההצבעה הראשונים, כאשר היה צורך ב־60 תומכים. בשעות הקרובות צפויה להתקיים ההצבעה הסופית, שלאחר אישורה - יישאר האשרור של הנשיא ג'ו ביידן.

כמה כסף כולל הסיוע, מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? גלובס עושים סדר.

פרשנות | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר
כותרות העיתונים | בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

כמה כסף יעבור לישראל, ומה הוא כולל?

חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לזירה הישראלית. מתוכם, 14 מיליארד דולר סיוע צבאי לישראל. בה בעת, החבילה כוללת 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן.

הסיוע לישראל "כולל בעיקר תוכניות רכש ארוכות-טווח ורב שנתיות. כמו למשל מטוסים ומסוקים" אומר מוטי בסר, ששירת כיועץ הכלכלי לרמטכ"ל. "הסיוע הזה מגיע בעקבות המלחמה, ונוסף על הסיוע האמריקאי השנתי הקבוע, שעומד על בין 3.5 ל-4 מיליארד דולר בשנה. אך בשלב זה עוד לא ברור לכמה שנים פרוס הסיוע הזה". 

על פי פירוט של רשת CNN, הסיוע יכלול 4 מיליארד דולר לרכש וחימוש של מערכות כיפת ברזל וקלע דוד ליירוט איומים על ישראל, כמו גם 1.2 מיליארד למערכת מגן אור (הקרויה באנגלית Iron Beam ) שנועדה ליירוט פצצות מרגמה ורקטות באמצעות לייזר - בשיטה זולה בהרבה ביחס לכיפת ברזל. 

סוללת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

בנוסף, יוקצו 4.4 מיליארד דולר לחידוש המלאים שארה"ב כבר העבירה לישראל, כמו פגזי ארטילריה ופצצות. כלומר, מדובר לא בהעברות ישירות לישראל, אלא דווקא להצטיידות-מחדש בנשק שארה"ב כבר העבירה. "חלק מההעברות הן בכסף, ואחרות בחימוש", מסבירה טליה לנקרי, שהייתה סגנית יו"ר המועצה לביטחון לאומי. "בחודשיים הראשונים, ארה"ב העבירה לישראל אמצעי לחימה וחימושים על חשבון המלאים שלהם".

3.5 מיליארד דולר נוספים הוקצו ע"י ארה"ב ל"מערכות נשק מתקדמות" דרך התוכנית הרגילה של ארה"ב לסיוע צבאי זר. עם הכסף הזה ישראל תוכל לקנות למשל מטוסים ומסוקים מהתעשייה האמריקאית. כמו כן, הסיוע האמריקאי כולל שני שינויים רגולטוריים: האחד, גמישות רבה יותר בשליחת ציוד מהמלאים האמריקאיים לישראל, והשני - איסור על סיוע הומניטרי דרך אונר"א. 

כמה כסף תעביר ארה"ב לסיוע הומניטרי? 

מעבר לסיוע הצבאי לישראל, ארה"ב הקצתה 9.2 מיליארד דולר לסיוע הומניטרי. הוא יכלול "סיוע במזון, מחסה ושירותים בסיסיים לאוכלוסיות מוכות אסון". באופן טבעי, חלק ניכר מהסיוע יועבר לעזה כחלק מהסיוע ההומניטרי שישראל אישרה את העברתו. אך כאמור - לא דרך אונר"א שטיפלה עד היום ברוב הפעילות ההומניטרית בעזה, בשל השתתפות רבים מעובדיהם בטבח ה-7 באוקטובר. לפי רותם אורג, מומחה לפוליטיקה ומדיניות חוץ אמריקאית ומנהל עמותת "הברית הישראלית-דמוקרטית", ייתכן ויהיה ניתן לנתב חלק מהכסף עבור שיקום עוטף עזה וסיוע לתושבי צפון הארץ המפונים. על פי אורג, כספים נוספים יופנו לכוחות האמריקאים במזרח התיכון - למשל בבסיסים בעיראק ובמאבק נגד החות'ים בתימן. כך שסך הכל, ארה"ב החליטה להוציא על פעילותה במזה"ת כ-26 מיליארד דולר. 

איך יתחלקו כספי הסיוע בין התעשייה הצבאית הישראלית והאמריקאית?

קשה לענות על כך בשלב זה, אך על פי הילה חדד-חמלניק, שהייתה שותפה בפיתוח מערכת כיפת ברזל המקבלת מיליארדי דולרים נוספים, "כלל האצבע לגבי מערכות הגנה הוא שחצי מהסיוע מגיע לתעשייה הישראלית וחצי לתעשייה האמריקאית. כספי סיוע הומניטרי, מצד שני, הוא אמריקאי באחוזים גבוהים בהרבה". בעוד שמערכות נשק רבות הן מייצור אמריקאי, מערכות הגנה מתנהלות בפיתוח וייצור משותף ישראלי-אמריקאי, ובשל כך יגיעו לתעשיות בשני הצדדים. 

מה האינטרס האמריקאי מאחורי הסיוע?

על פי רותם אורג, "ארה"ב מחויבת לביטחון של ישראל כמו שהיא מחויבת לביטחון של אוקראינה. האמריקאים אומרים - אנחנו רוצים לתמוך במדינות דמוקרטיות, שבסוף רוצות לחיות בשלום, מול תוקפנות של מדינות שכנות. זה דורש תמיכה גם בפן ההגנתי וגם בפן ההתקפי. אבל, ואת זה אמרו לי גורמים בקונגרס, הם אומרים שאם הם נותנים לנו כסף - הם רוצים יותר שקיפות ויותר נשיאה באחריות. זה מתחבר לאירוע של נצח יהודה, שאנחנו רואים במקביל". 

גדוד נצח יהודה מואשם בפגיעה באזרחים פלסטינים ביו"ש, בין השאר במקרה בו עומר אסעד בן ה-80 נכפת במשך לילה שלם בתנאים ירודים למרות גילו ומצבו הבריאותי - מה שהוביל במישרין למותו. על פי הסנקציות האמריקאיות, נשק שנקנה באמצעות כספי הסיוע האמריקאי לא יוכלו להגיע לגדוד, והוא לא יוכל להשתתף באימונים משותפים עם צבא ארה"ב. ההחלטה האמריקאית עוררה סערה במערכת הפוליטית הישראלית, וראש הממשלה נתניהו כינה את המהלך "שיא האבסורד ושפל ערכי". עם זאת, מציין רותם אורג "הסיוע האמריקאי מגיע ללא התניות, דבר חריג לטובה מבחינת ישראל, אבל זה לא צ'ק פתוח".

עוד מוסיף אורג, "הנושא של תמיכה בבעלות ברית הוא אסטרטגיה אמריקאית שמלווה אותנו עשרות שנים, וביתר שאת מאז ממשל אובמה. האמריקאים כבר לא רוצים להילחם פיזית, מה שנקרא Boots on the ground, אלא לחזק שותפים, שהם יילחמו בכוחות עצמם עם סיוע אמריקאי. לפי האסטרטגיה הזאת ארה"ב סייעה לכורדים, למורדים סונים מתונים בסוריה, לטיוואן, וכמובן גם לישראל. כשהטענה היא שאם נחזק מספיק את בעלות הברית, הם יוכלו להגן על עצמם בכוחות עצמם, מה שימנע את הצורך לשלוח חיילים אמריקאים למזרח התיכון ולאוקראינה". 

מה עוד כולל סיוע החוץ האמריקאי?

הסיוע האמריקאי כולל גם סיוע צבאי לאוקראינה ולאירופה (מול רוסיה) ולטיוואן ולחזית ההודו-פסיפית (מול סין). 

על פי רשת CNN, הסיוע לאוקראינה ולאירופה ככלל יגיע ללא פחות מ-61 מיליארד דולר. 23 מיליארד דולר מתוכם ישמשו למילוי מחדש של המחסנים האמריקאים בשל העברת נשק לאוקראינה, 11 מיליארד לפעילות האמריקאית באירופה, ו-14 מיליארד דולר לרכש מערכות נשק מתקדמות לאוקראינה, דוגמת סוללות "פטריוט" ומערכות טילים כמו "היימארס". 

הסיוע לחזית ההודו-פסיפית הוא הקטן ביותר מבין שלוש חבילות הסיוע, ועומד על כ-8 מיליארד דולר. 3.3 מיליארד מתוכו ישמש לתשתיות לצוללות האמריקאיות באזור, 2 מיליארד לסיוע צבאי ישיר לטיוואן ובעלות ברית נוספות באזור, ו-2 מיליארד נוספים לחידוש מלאים בעקבות אספקת נשק אמריקאי לטייוואן ושאר בעלות הברית האמריקאיות שם.

בנוסף, חבילת החוקים שאושרה בבית הנבחרים האמריקאית כוללת חוק שיכריח את בעלת השליטה ברשת טיקטוק, "בייטדנס" למכור את רשת שיתוף הסרטונים - אחרת היא תיאסר להפצה בחנויות האפליקציות בארה"ב. אותו חוק ממש כולל גם הידוק הסנקציות על איראן, בניסיון למנוע ממוצרים וטכנולוגיה אמריקאית להגיע לאיראן. סנקציות נוספות יוטלו גם על חמאס, הג'יהאד האסלאמי וקבוצות טרור פלסטיניות נוספות. החוק גם יאפשר לממשל האמריקאי להחרים ולחלט נכסים רוסיים שהוקפאו בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. נכסים אלו יוכלו לשמש למימון סיוע נוסף לאוקראינה, בשיתוף פעולה עם מדינות ה-G7 שנכסים רוסיים מוקפאים נמצאים בתחומן. בסך הכל, ניתן לראות את האסטרטגיה האמריקאית במבט כולל - מאבק בציר יריביה הגאו-פוליטיים: סין, רוסיה ואיראן. 

עוד כתבות

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

מדד הדגל האמריקאי שבר את שיא כל הזמנים 24 פעמים מתחילת השנה, פי שניים מהממוצע ההיסטורי ● לעתים ראלי חזק כזה יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל הנתונים מ־75 השנים האחרונות מראים שהתיקון לא בהכרח מגיע

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● גם בריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מניית נייס עולה ב-3%, אלביט ב-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר בניגוד עניינים מובהק ● חדד דחה את הטענה: "עדותו של פילבר הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך, והאינטרסים של נתניהו ושל פילבר אינם מנוגדים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר