גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני החג, כמיליון ישראלים עלולים לסבול משיבושים בנתב"ג

ריינאייר חזרה אחרי מאבק מול רש"ת על פתיחת טרמינל 1, בריטיש חזרה עם מטוסים קטנים יותר ועצירת ביניים בלרנקה, וחברות אחרות פועלות בתדירות נמוכה מתמיד ● המתקפה האיראנית עוררה מחדש את החשש בחברות התעופה הזרות, שבינתיים מנסות לחזור בהדרגה לשגרה ● גם בענף הקרוזים מביטים בדאגה ומייחלים לרגיעה

ישראלים מול לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar
ישראלים מול לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

המרחב האווירי בישראל נפתח מחדש בשעות הבוקר (א'), לאחר שהיה סגור באופן תקדימי לאור המתקפה ההיסטורית של איראן. כעת התחושה בנתב"ג היא של חזרה זהירה לשגרה. סגירת השמיים הגיעה דווקא ביום שהיה אמור להיות עמוס במיוחד עם כ-52 אלף נוסעים שתכננו לצאת לחו"ל לקראת חג הפסח. כעת הצפי הוא לתנועה של כ-30 אלף איש בשדה. 

נתב"ג חוזר לשגרה: אילו חברות זרות ביטלו בכל זאת את הטיסות?
בקרוב תטוסו לאילת בזול? המיזם של משרד התחבורה
התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"
ריינאייר הגישה בקשה להחזיר פעילות בישראל: כל הפרטים

בחודשים האחרונים חברות תעופה בינלאומיות שהפסיקו לטוס לישראל בתחילת המלחמה החלו לחזור בהדרגה. אומנם מהוססות יותר, לעתים במטוסים קטנים יותר וכמעט תמיד בתדירות נמוכה יותר, אך המגמה הייתה ברורה.

אפקט התחרות היה מיידי, ומחירי הטיסות שהרקיעו שחקים בחודשי המלחמה הראשונים החלו להצביע על מגמת ירידה מתונה. איך תשפיע על העתיד המתקפה האיראנית?

בשלב זה נראה כי חברות התעופה שכן חזרו לישראל, והקפיאו את פעילותן לאור המתקפה האיראנית, חוזרות בהדרגה לפעילות. אולם גם אם האירוע הביטחוני מול איראן הסתיים לעת עתה, בשבוע הקרוב צפויים לא מעט שיבושים.

הפער בין החברות הישראליות לזרות

בעוד שבחברות התעופה הישראליות מבצעים התאמות בלוח הטיסות ומציגים מדיניות ביטולים מקלה, בחברות התעופה הבינלאומיות המצב מעט שונה. חברת וויז אייר ביטלה את טיסותיה לתל אביב ועקבה למשך יממה, וכך גם KLM ההולנדית. באייר פראנס וביונייטד איירליינס ביטלו את טיסותיהן לישראל למשך שתי יממות. באזרבייג'ן איירליינס, שרק לאחרונה הכריזה על הגברת תדירות הטיסות לישראל, הודיעו על הפסקת הטיסות למספר ימים הקרובים.

חברות נוספות שבטיסותיהן צפויים שיבושים בימים הקרובים הן פליי דובאי, אייר קנדה, בלו בירד, איזיג'ט, קורנדון, איתיחאד, אירו מקסיקו, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס, לופטהנזה ולוט.

ד"ר עוזי פרוינד-פינשטיין, מרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מציג את תמונת המצב של המרחב האווירי של ישראל. "השאלה היא האם זה אירוע נקודתי שנגמר. במצב כזה חברות התעופה יטו יותר לחזור ולפעול לעשות ביטולים נקודתיים", הוא מעריך.

הפעם היה זמן להיערך

סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים "בשביל הזהב", סבור כי לא צפוי שינוי משמעותי בפעילות של חברות התעופה בישראל. "חברות התעופה ממתינות לראות לאן האירוע הולך. כרגע נראה כי מלבד הביטולים הנקודתיים, חברות תעופה פועלות כרגיל. תיירים כמעט ולא מגיעים לכאן, החברות עובדות במתכונת מצומצמת ועדיין לא חזרו ללו"ז מלא".

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, מסביר כי למרות המצב, חברות התעופה שטסות לישראל לא צפויות לבטל טיסות מלבד מקרים נקודתיים. "חברות שכבר טסות ימשיכו לטוס, אלה שלא ותכננו לחזור - ייתכן שידחו עוד על בסיס ההתפתחויות בשבוע הקרוב.

"לפתוח קו מחדש זה דבר בעייתי. זה עולה הרבה כסף ומצריך הכנות. אם תהיה תגובה ישראלית, בוודאי שהחברות הזרות יחשבו פעמיים אם לחדש טיסות לישראל. אלה שטסות יבחנו את המצב על בסיס יומיומי. ברגע שעפים טילים מעל מדינה, חברות תעופה זרות לא רוצות לקחת סיכון".

עוד מוסיף עובדיה כי מתקפת הכטב"מים של איראן שונה ממלחמות שראינו בעבר אשר הובילו לביטולי טיסות. "זה שונה בתכלית ממה שחווינו כאן עם הטילים מעזה. זמן ההתראה הארוך מאפשר לחברות לבצע הערכת מצב תוך כדי תנועה. חברה יכולה להחליט לבצע נחיתת חירום או לבטל טיסה, כשהיא יודעת מראש שתצא מתקפה לעבר ישראל".

השפעה שלילית על ענף הקרוזים

הסלמה אזורית תשפיע על כל המרחב האווירי באזור ולא רק על ישראל. לדברי פישר, "אם המשבר הזה יתפתח, הראשונות להיפגע יהיו הכלכלות החלשות יותר במזרח התיכון. לירדן למשל התיירות היא כמו חמצן, ופגיעה בה תהיה פגיעה קשה בכלכלה שלה. גם לבנון ואפילו סוריה ייפגעו קשה מאוד. גם מצרים היא מדינה מבוססת תיירות, שגם היום נמצאת במשבר כלכלי נוראי".

פישר סבור כי מלחמה אזורית תאיים גם על ענף הקרוזים במפרץ הפרסי. "ברגע שאילת בסכנה, בעקבה מפסיקים לעבוד. בירדן יש שני גורמים עיקריים לכלכלה - התיירות והנמל. אם התיירות והמלונאות שם יעצרו, זה יכניס אותם לבעיה וישפיע גם על קרוזים בים האדום. הקרוזים פועלים בעיקר משני נמלים - דובאי ועקבה. שניהם יעצרו אם תהיה מלחמה אזורית".

בסעודיה אומנם מלחמה לא תפגע כלכלית באופן משמעותי כמו במדינות אחרות, אך היא נמצאת כיום בתנופה של פיתוח תשתיות תיירות שהושקעו בה לא פחות מ-6 טריליון דולר. לדברי פישר, עוד לפני המתקפה של הטילים האיראנים, קיצצו בפרויקט העיר העתידנית של סעודיה. "זה ישפיע מאוד על החזון שלהם. אם יעופו טילים מעל השמיים של סעודיה, זה יפגע בתנועה לסעודיה עצמה. לא יפגע בכלכלה הסעודית אלא בחזון. מבחינתו של יורש העצר, זה הכתר שלו. זה מה שיביא אותו לשלטון כמלך".

עוד כתבות

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי, מדד המחירים לצרכן באפריל עלה ב-0.8%, לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ומעלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בת"א ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטה הקרובה"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל, ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אזעקות בלתי פוסקות: מטחים כבדים לגולן ולגליל; צה"ל תקף בלבנון בתגובה

חיזבאללה לקח אחריות לירי לרמת הגולן • הותרו לפרסום שמותיהם של חמישה לוחמי נצחנים שנפלו ברצועה; תחקיר ראשוני: שני טנקים ירו לעבר מבנה שבו שהו הלוחמים • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות