גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית שמציגה: קפיצה לעתיד, עם זיקה למסורת

למרות השימושיות המשפחתית, ה־SUV של פורשה נשאר נאמן למורשת ומציע התנהגות כביש מלוטשת, בהתאם לתג המחיר הגבוה

פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ
פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ

רק לפני שנתיים־שלוש נראה היה שהמעבר של שוק הרכב האירופי לתחבורה חשמלית הוא בלתי נמנע. טסלה כבשה את השווקים הגדולים באיחוד האירופי, המניה שלה עקפה את המניות של המתחרות האירופיות והרגולטורים הציבו תאריכי יעד קרובים למעבר לתחבורה חשמלית. יצרני הרכב ביבשת קראו את המחקרים שחזו כי הביקוש לרכב חשמלי יזנק בשנים הקרובות, ביטלו תוכניות פיתוח למנועי בנזין ודיזל ורתמו את המשאבים לטובת פיתוח רכב חשמלי. אבל בחודשים האחרונים שוב חלה תפנית בעלילה ונראה שהביקוש לרכב חשמלי החל להתקרר. אפילו המניה של טסלה כבר לא מרשימה את המשקיעים. הנחת העבודה החדשה היא שהפרידה מרכבי הבנזין תהיה כנראה הרבה יותר ממושכת ממה שסברו תחילה.

השבוע בענף הרכב | בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן
ניתוח |הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

זו דווקא בשורה טובה ליצרנים של רכבי הספורט, דוגמת פורשה, שצברו הרבה עושר מייצור ומכירת דגמים עם מנועי בנזין חזקים וקולניים לעשירי העולם. אמנם גם פורשה מפתחת דגמים חשמליים, אבל במקביל היא ממשיכה לשדרג את הדגמים "המסורתיים". אחד מהם הוא פורשה קאיין החדש, שנחת בארץ בשלהי השנה שעברה.

עיצוב חיצוני

הקאיין הוא הדגם הנמכר ביותר בארסנל של פורשה ולכן אין זה פלא שהדור החדש שלו נשען באופן הדוק על קודמו. זהו SUV גבוה, רחב ומוחצן עם קווי מתאר עגלגלים ושריריים, כמעט ללא משטחים ישרים. גרסת הקופה שבה נסענו מוסיפה לפרופיל הדינמי גם זנב שנמתח אחורה בזווית תלולה.

החרטום מתהדר בפנסי הייטק מתוחכמים עם כוורת של גופי תאורה, וגריל ענק דמוי משקפי שמש עם פתחי אוורור גדולים בצדדים. בחלק האחורי ממוקמים ארבעה פתחי מפלט ענקיים, ואם מוסיפים לכך חישוקי 21 אינץ' מרהיבים, מקבלים רכב שכולו התרסה נגד הטרנד הירוק.

פנים הרכב

בניגוד לעיצוב החיצוני ששומר על קשר חזותי לדורות היוצאים של הקאיין, תא הנוסעים פונה לדרך חדשה ועתידנית. לאחר דילוג מבעד לסף הכניסה הגבוה, הנוסעים נתקלים במערך פיקוד דיגיטלי שלא יבייש סימולטורים של חיל האוויר. פורשה ויתרה על המסורת של הצבת מד סיבובי מנוע אנלוגי ששקוע בתוך גליל מול הנהג. את מקומו תופס לוח מחוונים דיגיטלי קמור נוסח פורשה טייקן. אמנם הגרפיקה הדיגיטלית מנסה לשחזר את העיצוב המסורתי, אבל נאמני פורשה יזילו דמעה לנוכח חילול הקודש או שישלמו סכום מכובד עבור תוספת של שעון עצר בעיצוב מסורתי מעל לוח המחוונים.

לצד מסך המחוונים ממוקמים של שני מסכי מולטימדיה רחבים וגדולים, שאחד מהם מיועד רק לתפעול הנוסע שמימין. שלושת מסכי המגע יוצרים רצף של תפריטים ותצוגות מידע גרפיות מדופן לדופן - מה שלא מיועד לסובלים מהפרעת קשב וריכוז אבל בהחלט מרהיב.

גם הנדסת האנוש ביצעה קפיצה גדולה לעתיד. אמנם מתג ההתנעה עדיין נמצא משמאל להגה בהתאם למסורת של פורשה, אך מוט ההילוכים פינה את מקומו למתג קפיצי קטן שממוקם לצד ההגה בדומה לזה של הטייקן. רוב מתגי השליטה פינו את מקומם לטובת מראה יותר "נקי", אם כי מהנדסי פורשה עדיין הקפידו להותיר מתגים פיזיים עבור מערכות האקלים והקול. מרחב הפנים מרווח דיו עבור חמישה מבוגרים, אבל מרחב הראש מאחור בגרסת הקופה פחות נדיב מזה של הקאיין הרגיל.

את הייעוד המשפחתי ממלא תא מטען מאסיבי בנפח של 592 ליטר בגרסת הקופה (770 ליטר בגרסה הרגילה). אמנם סף ההטענה די גבוה אבל הרצפה שטוחה. עם זאת, גרסת הפלאג־אין, שמאכלסת סוללה די גדולה מתחת לתא, נוגסת נתח לא מבוטל מנפח ההטענה.

איכות החומרים והגימור מרשימה, כפי שניתן לצפות ממותג פאר ברמת המחיר הזו, ובידוד הרעשים החיצוניים טוב מאוד תחת עומס. רמת האבזור תלויה בעומס הכיס של הרוכשים. האבזור התקני מציע את עזרי הנוחות הבסיסיים הזה, אבל פורשה, כהרגלה, תשמח לגהץ עד דק את כרטיס הפלטינה שלכם עבור שלל התאמות אישיות ופריטי אבזור, שלפחות את חלקם אפשר לקבל כסטנדרט בכלי רכב שעולים שליש. תוספות ב־100 אלף שקל פלוס הן דבר די נפוץ ברכב הזה.

מנוע וצריכת דלק

הקאיין מציע מערך מקיף של מנועים לבחירה, כולל מנוע טורבו פלאג־אין "מפלצתי" עם 739 כ"ס. אבל אנחנו לקחנו למבחן את גרסת הבנזין הכי "צנועה" במשפחה. "צנוע" במונחים של פורשה זה אומר מנוע שישה צילינדרים בנזין בנפח 3 ליטר, שמייצר 353 כ"ס ומאיץ את הרכב הגדול מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות ועד 250 קמ"ש.

בעידן החשמלי טוב מדי פעם לפגוש במנוע בנזין מסורתי, עתיר צילינדרים ומאוזן, שמבצע היטב את מה שהוא נועד לו: העברת כוח חלקה, נמרצת ומלווה בצליל ספורטיבי וערב לאוזן, שמופק טבעית ולא על ידי צ'יפים במערכת הקול.

במצב התכנות הרגיל, התגובה הראשונית של הדוושה ללחיצה די רפה, אבל המצב הספורטיבי שנשלט מההגה מחדד את התגובה ומגביר את "המוזיקה" הבוקעת מהמפלטים. המנוע לא מייצר "בעיטות" כוח דרמטיות כפי שניתן לצפות ממכונית שנושאת עליה את הלוגו (ותג המחיר) המחייב של פורשה. אבל הקאיין צובר מהירות בקצב מכובד על כל סוגי השיפועים ומסוגל לשייט ללא מאמץ במהירויות, שמן הראוי לא לתעד אותן. תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות לפקודות להורדת הילוכים ובסך הכול התחושה היא של מערכת הנעה גרמנית מלוטשת ומדויקת, גם אם לא מרגשת.

על הכביש

את הריגושים ניתן למצוא דווקא באגף הדינמי. כבר הפסקנו לצפות להתנהגות כביש מלוטשת ברכבי SUV ענקיים, אבל מהנדסי השלדה של פורשה די אובססיביים בתחום הזה. התוצאה היא רכב שמצליח לתקשר עם הנהג, להקשיב לו ולציית לפקודות שלו בצורה מדויקת. זה אומר היגוי מהיר ומדויק, העברות משקל מהירות ובטוחות על כבישים מפותלים ואפילו מידה סבירה של שעשועי איבוד אחיזת גלגלים בנהיגה קיצונית.

נוחות נסיעה עם מתלי האוויר האופציונליים טובה, ונראה שלמרות המחיר הגבוה, ההשקעה משתלמת. כבונוס מקבלים גם שיפור ביכולת השטח תודות להגבהת מרווח הגחון בשטחים משובשים, אם כי קלושים הסיכויים שאי־פעם תיתקלו בקאיין בשטח.

מחיר

830 אלף שקל עולה הקאיין 3 ליטר בתצורת המרכב הרגילה והקופה מציבה את מחיר הפתיחה על 845 אלף שקל. מתלי אוויר כלולים בחבילה אופציונלית שמוסיפה עוד פריטי אבזור ונוחות - ו־70 אלף שקל למחיר. קשה לקרוא למחיר הזה נגיש, אבל מכירות של כ־100 יחידות של הדור החדש בתוך חודשים בודדים מראות שהאלפיון העליון של ישראל מוכן לשלם את המחיר כדי להשקיף על התנועה שמסביב ממרומי הגובה - והסטטוס של פורשה הגבוה ביותר. 5.7 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 55TFSI

692 אלף שקל עולה גרסת ה־3 ליטר. המנוע הוא V6 בנפח 3 ליטר שמייצר 340 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5.9 שניות. תא הנוסעים מפואר, מרווח ואיכותי

אאודי Q8 55TFSI / צילום: יח''צ

מרצדס GLE53 קופה

999 אלף שקל עולה גרסת ה־53. להנעה אחראי מנוע 3 ליטר טורבו־בנזין, שמייצר 435 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5 שניות. תא הנוסעים מפואר ועתיר מסכים

מרצדס GLE 53 קופה / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"