גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסים לחו"ל? הנה מה שכדאי לכם לדעת על ה־e-SIM

לאחרונה חייב משרד התקשורת את חברות הסלולר להפעיל שירות SIM אלקטרוני בסמארטפונים ● המהלך עשוי להוריד עלויות עבור הטסים לחו"ל, אבל יש מי שמצנן את ההתלהבות

e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock
e-SIM / אילוסטרציה: Shutterstock

 

לאחרונה הודיע משרד התקשורת כי יחייב את חברות הסלולר להפעיל שירות e-SIM כבר בתקופה הקרובה. המשמעות היא שצרכנים יוכלו לעבור מחברה לחברה בקלות רבה יותר באמצעות SIM וירטואלי (בתנאי שהמכשיר תומך בכך), בניגוד לנהוג כיום עם SIM פיזי.

המהלך מבורך, אך צריך לומר בכנות כי המעבר לטכנולוגיה הזו כבר היה בעיצומו בחברות השונות. משמע, הודעת משרד התקשורת הייתה בבחינת זרז ש"דוחף" את שאר החברות להשלים את המהלך. 

בדיקה טכנולוגית | הבינה המלאכותית הגיעה לג'ימייל, ועוד כלים שכדאי להכיר
בדיקה טכנולוגית | נוחות, גודל ותקציב: למה חשוב לשים לב כשקונים מסך מחשב

מה זה e-SIM, איך הוא משרת את הצרכן, והאם המהלך יאפשר הורדת עלויות בשוק שהרווחיות שלו כבר נמוכה מאוד? לפניכם התשובות.

היכרות עם e-SIM: איך זה עובד

עד כה, רובנו השתמשנו ברכיב אלקטרוני קטן שנקרא SIM, נכנס במגירה מיוחדת במכשיר ומחבר אותו למפעיל סלולרי ולחבילה הרלוונטית. בשנים האחרונות גובר השימוש בטכנולוגיית ה־SIM האלקטרוני. במקום לחכות לרכיב פיזי, ישנו רכיב מובנה בתוך המכשיר שיודע לקבל דיגיטלית את חבילת הסלולר שלכם.

התהליך פשוט: בוחרים מפעיל סלולרי, מקבלים קוד או ברקוד לסרוק, ואפשר לחבר את המכשיר לחבילה המבוקשת. בדרך־כלל מדובר בתהליך קצר ויחסית אינטואיטיבי. לדוגמה, אפל מאפשרת לחבר באייפון יותר משמונה e-SIM שונים, כשבמקביל אפשר להשתמש בשני מספרים בזמן אמת.

עם זאת, חשוב לבדוק ראשית האם המכשיר שלכם תומך בטכנולוגיה החדשה. חיפוש קצר באינטרנט יניב את התשובה.

היתרון הבולט: מעבר קל בין חברות

מעבר לטכנולוגיה חדישה שמשחררת אותנו ממגבלות פיזיות, יש כאן בשורה משמעותית במיוחד לצרכן. כשהחברות מחויבות לספק שירות גם "מרחוק", בלי להערים קשיים על הלקוחות בהגעה לסניף פיזי, יש יותר חופש צרכני. וכך, למעשה, ניתן יהיה לעבור בין החברות בקלות רבה. ואם אפשר לעשות את החבילות האלה דרך האינטרנט, אז בכלל מדובר בבשורה אמיתית.

זו ההזדמנות להזכיר כי יש ענקית טכנולוגיה שכבר צועדת במיוחד לכיוון ה־e-SIM: אפל. למעשה, במכשיריה השונים בארה"ב, אפל כבר לא מאפשרת שימוש בכרטיס SIM פיזי. ניתן להניח כי הפיתוח יגיע לשאר העולם בדורות הקרובים.

במקביל, יש כבר מי שמנסה לצנן את השמחה: חברות הסלולר הישראליות. בחברות השונות מסבירים לגלובס כי הנתונים מראים שמספר הניודים היומיים הוא "זניח שבזניחים". לדבריהם, המהלך של משרד התקשורת לא באמת שינה משהו, ומי שעושה את המעברים הם ככל הנראה אנשים שמתלהבים מהטכנולוגיה החדשה, ולא לקוחות חדשים. למעשה, לפי החברות, ההייפ שנרשם בתקשורת נשאר שם.

עם זאת, בפלאפון, שהיו הראשונים שהודיעו על היותם מוכנים וזמינים עם הטכנולוגיה החדשה, דווקא מספרים כי מספר המנויים שעוברים ל־e-SIM גדל. בחברה לא משתפים במספרים מדויקים, אך לדבריהם מדובר באלפי לקוחות, חלקם קיימים וחלקם חדשים.

נסביר כי לא מדובר בהכרח במקרים שבהם לקוחות מגיעים ומבקשים את ה־SIM האלקטרוני, אלא שהם זקוקים ל־SIM בדחיפות, ושמחים לקבל מענה מהיר. בחברות הסלולר מתארים את השוק ככזה שמתחיל להתאזן, כלומר פחות אנשים מתניידים בין החברות, ולכן מהלך ה־e-SIM יהיה פחות מורגש מההייפ שמייצרים סביבו.

חבילות חו"ל: הרחבת האפשרויות

בשנים האחרונות ניתן לרכוש חבילות סלולר עם חבילות אינטרנט לטובת שהות בחו"ל - בעזרת כלים חיצוניים כמו Airalo. גם שם התהליך מאוד פשוט, אך הבשורה האמיתית היא התשלום: ללא מעט יעדים המחירים מדובר ב־4-8 דולר עבור 1GB של גלישה. המחיר יעלה ככל שתיקחו חבילות גדולות יותר.

כשמדובר בנסיעות קצרות, שבהן לא צריך נפח גלישה גבוה או שלא עוברים בין המדינות, מדובר בפתרון מעולה. כמובן שצריך לעשות בדיקת שוק ולראות שהחברה עובדת טוב במדינה אליה אתם טסים.

עם זאת, יש עוד אפשרויות שכדאי להכיר (חוץ מהשימוש בחברות הישראליות, ראו מסגרת). ראשית, SIM מקומי - אפשר להגיע אל היעד ולרכוש SIM מקומי בכמה עשרות אירו או דולרים. אין ספק שמדובר בהימור, אבל אם עושים זאת לאחר תחקיר קצר באינטרנט או שיחה עם חברים, זה יכול לעבוד.

שנית, חבילות מיוחדות כמו Global SIM: לחברות הישראליות השונות יש Global SIM שאפשר לשלם עבורו סכום קבוע. מדובר במחיר גבוה יחסית, אבל בפלאפון לדוגמה ניתן לנצל את הנפח על פני שלוש שנים. דוגמאות אחרות הן חברת wecom, שמשלבת חבילות בין ישראל לחו"ל; וחברת 019Mobile, עם שיחות, הודעות ונפח גלישה בסיסי.

המחיר: גמישות הודות לתחרות

בהיבט של חבילות הסלולר בישראל, סביר להניח שאין באמת סיכוי להורדת עלויות, והמחירים של כרטיסי ה־e-SIM יהיו דומים לכרטיסים הפיזיים. הסיבה נעוצה בכך שהרפורמה בשוק הסלולר השפיעה על המפעילות הישראליות, והרווחיות שלהן כיום נמוכה.

לכן, גם טכנולוגיה חדשה לא תוביל לבשורת מחיר. הורדת העלויות היחידה היא התשלום החד־פעמי על משלוח של כרטיס SIM לסניף או לבית.

עם זאת, המחיר יכול לרדת ביחס לחבילות הסלולר לחו"ל בגלל הגידול בתחרות. הצרכנים יוכלו לבחור בפתרון הזול יותר, גם אם הוא לוקה בחסר ביחס לאפשרויות המרובות ב־SIM של מפעיל ישראלי - וההבדל יהיה משמעותי.

במשרד התקשורת הכריזו בזמנו כי המהלך צפוי להוזיל את חבילות חו"ל ולאפשר מעבר בקלות בין ספקים שונים ובחירת חבילה משתלמת. למעשה, העובדה שיש גמישות ונגישות עם הטכנולוגיה הזו, יכולה לנתק את התלות שיש כיום בספק תקשורת סלולרית אחד.

בחברות הסלולר אומנם נזהרים מלדבר על כך, אבל יודעים להגיד שמבחינתם יש משמעות רחבה להורדת המחירים בחבילות חו"ל: בפועל, אלה החבילות שמכניסות כסף לחברות, וזאת בניגוד לחבילות הסלולר הארציות שאינן רווחיות.

 

עוד כתבות

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם