גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייטקיסט ובכירי משק הקימו חברת תעופה חדשה. מה יקרה למחירים?

"אייר חיפה", חברת הלואו קוסט שהקימו בין השאר ניר צוק ושי באב"ד, תפעיל בקיץ, לפי ההערכות, טיסות לאילת ובהמשך גם לקפריסין ● בעוד שמדובר בבשורה לתושבי הצפון, מומחים מטילים ספק ביכולתה לספק מחירים אטרקטיביים: "קשה להעריך כמה טיסות היא תוציא בשבוע"

נמל התעופה בחיפה / צילום: Shutterstock
נמל התעופה בחיפה / צילום: Shutterstock

כבר בקיץ הקרוב, לפי הערכות, תחל חברת התעופה הישראלית החדשה "אייר חיפה" את פעילותה, כשהיא מבטיחה בהגדרתה כחברת לואו קוסט להציע טיסות במחירים אטרקטיביים.

בחברה אומנם מסרבים לספק פרטים נוספים, אולם גורמים בענף כבר החלו לבחון את האתגרים העומדים בפניה - בהם שדה התעופה המוגבל לדבריהם בעיר חיפה, ממנו מתכננת "אייר חיפה" לפעול; וכן המודל העסקי הצפוי שלה, שמעלה ספקות באשר לכדאיותה הכלכלית וליכולתה העתידית לספק טיסות זולות. 

התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"
ריינאייר הגישה בקשה להחזיר פעילות בישראל: כל הפרטים
בלעדי | דרמה בשמיים: טורקיש איירליינס דוחה את החזרה לישראל לעוד שנה
על רקע מחירי הטיסות: רשות התחרות פתחה בבדיקת אל על
חברת תעופה חדשה חוזרת לישראל. ויש גם חדשות רעות

מאחורי החברה עומדים כמה שמות גדולים בישראל. בין מייסדיה נמנים היזם ומייסד חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, ניר צוק; מנכ"ל שטראוס, שי באב"ד; מנכ"ל אל על לשעבר, גונן אוסישקין; סמנכ"ל קשרים תעופתיים לשעבר באל על, מיקי סטרסבורגר; ומנכ"ל צים לשעבר, רפי דניאלי.

היזם הישראלי ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

בחברה בחרו שלא להתייחס למועד הפעילות שלה, אולם לגלובס נודע כי החלו בהליך גיוס העובדים. שרת התחבורה מירי רגב הודיעה באחרונה כי "אייר חיפה" תחל להפעיל טיסות ביוני הקרוב, ואולם ההערכות הן שהמהלך יקרה ביולי. בשלב הראשון יופעלו טיסות פנים מחיפה לאילת, ולאחר מכן יחלו טיסות לקפריסין.

בעוד מומחים בענף התעופה מסכימים שמדובר בבשורה גדולה עבור תושבי הצפון, הם מביעים ספקות. לדבריהם, אף שמדובר בפוטנציאל להפחתת העומס בנתב"ג ולהענקת שירות מהיר עבור הנוסעים, בפני החברה צפויים לעמוד קשיים.

נמל תעופה בעייתי

נמל התעופה בחיפה הוא הוותיק במדינה, ועוד לפני הקמתה הוא נבנה על־ידי הבריטים בשנת 1934. הנמל, שממוקם בכניסה המזרחית לעיר, שימש את חיל האוויר המלכותי הבריטי ואת חברת הנפט המשותפת לעיראק ובריטניה. עם סיום המנדט הבריטי, נמסר הנמל לידי עיריית חיפה, וכיום הוא מנוהל על־ידי רשות שדות התעופה בישראל.

נכון להיום, חברות התעופה הישראליות לא פועלות בנמל התעופה בחיפה. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, מסביר כי אחת הסיבות שהחברה הפסיקה לפעול בנמל היא חוסר היכולת להאריך את המסלול הקיים בו ולהכניס מטוסים גדולים. "המסלול בחיפה אינו מתאים באורכו להפעלה של מטוסים בגודל שלנו. חבל שמדינת ישראל בחרה להרחיב את הנמל הימי בחיפה מבלי להתייחס להרחבת והארכת המסלול התעופתי", הוא אומר.

לדבריו, מסלול ההמראה בחיפה הוא באורך 1,200 מטר, אולם אם היו מאריכים אותו ל־1,500 מטר, "ארקיע הייתה יכולה להפעיל ממנו טיסות ליעדים קרובים ולאיי יוון, בטיסות של שעה ורבע. אם היו מאריכים את המסלול ל־1,900 מטר, היינו יכולים לטוס ליעדים באירופה".

ד"ר עוזי פרוינד־פינשטיין, מרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת, מסביר כי "שדה התעופה בחיפה מוגבל, כיוון שמאז שהבריטים יצאו ממנו, הקימו מבנים מסביב, בתי הזיקוק לדוגמה, שמקשים על האפשרות להרחיב את המסלול לכיוונו - בעוד שהכיוון השני זה הים. ברגע שהקימו את הנמל הסיני בחיפה, זה יצר מגבלות נוספות על נמל התעופה". עוד הוא מוסיף כי בשדה אין מספיק חניה או דרכי הגעה תחבורתיות, כמו תחבורה ציבורית.

בעבר, חברות בינלאומיות הפעילו טיסות מנמל התעופה הצפוני. לפי ד"ר פרוינד־פינשטיין, "טוס איירווייז (חברת תעופה קפריסאית, ס"ל) הבינה מהר מאוד שאין לה מה לחפש שם".

לפי רשות שדות התעופה, גם לפני המלחמה התנועה לנמל התעופה בחיפה וממנו התאפשרה רק עבור מטוסים שפעלו באסדות הגז.

 

"סיכוי שואף לאפס"

גורמים בענף צופים כי חברת התעופה החדשה צפויה לעמוד בפני אתגרים לא פשוטים. "הסיכוי של חברה כזאת להתרומם שואף לאפס", אומר גורם בענף התעופה. "לחברה היה מקום כשהייתה תעופה רגילה בארץ. קשה להעריך כמה טיסות החברה באמת תוציא בשבוע, להערכתי גג ארבע, וכדי להיות כלכליים צריך לטוס הרבה יותר".

גם ד"ר פרוינד־פינשטיין סבור כי לחברה החדשה לא יהיה קל. "בטווח הקצר זה יכול להצליח, ובטווח הבינוני והארוך אני מפקפק. מאחורי 'אייר חיפה' עומדים אנשים מאוד רציניים ומנוסים, מעט תמוה איך העסק הזה יעבוד. הם רוצים להקים חברת תעופה, שלפי הטענות תיתן שירות לואו קוסט, עם מטוסי טורבו־פרו. זה אומר שהטיסות יהיו לטווחים קצרים, ויהיו בהן פחות מ־80 נוסעים.

"לצד זה שנמל התעופה מוגבל, חברות לואו קוסט לא מפעילות מטוסים כאלה. הן צריכות להגיע להיקף פעילות גבוה במהירות, הן צריכות טרמינל שיכול להכיל מספיק נוסעים. במטוסים של חברות לואו קוסט יש לרוב סדר גודל של 180 מושבים. כשאנחנו מסתכלים חברות לואו קוסט אחרות, הן צריכות כמה שיותר נוסעים כדי להיות כדאיות כלכלית".

מטוסי הטורבו־פרו אומנם חסכוניים בדלק, אך כפי שמסבירים המומחים, היכולת להכניס כסף מוגבלת כשיש מעט נוסעים. "מטוס של 80 נוסעים מצריך שני טייסים ושני דיילים. ככל הנראה הם יעבדו במתכונת של מינימום הוצאות. כשהם אומרים 'לואו קוסט', הם מתכוונים שהתפעול יהיה זול, אך לא בהכרח המחירים", אומר פרוינד־פינשטיין. "בדרך־כלל אנחנו חושבים על טיסות ב־10 אירו כשחושבים על לואו קוסט. אבל יש מקרים שהחברות שומרות על מחירי עלות נמוכים, ומחירי הטיסה גבוהים".

עוד כתבות

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?