גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גניבות הרכב זינקו ב-35% ברבעון הראשון. זה הרכב הנגנב בישראל

כך עולה מנתונים שפרסמה איתוראן, ספקית הפתרונות לעולם הרכב ● הסיבות המרכזיות: התייקרות מחירי החלפים וכי "נורא קל לגנוב" ● וגם: אילו סוגים ודגמים מובילים את רשימת כלי הרכב הנגנבים ביותר בישראל, מהן שיטות הפעולה החביבות על הגנבים, ומהיכן הם מגיעים

גניבות הרכב מזנקות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
גניבות הרכב מזנקות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מכת גניבות הרכב בישראל מובילה להתייקרות תעריפי הביטוח ועולה למשק, על פי ההערכות, בהפסד של מיליארדי שקלים בשנה. מחקר שפרסמה השבוע חברת איתוראן, המספקת פתרונות לעולם הרכב ובהם שירותי איתור רכב גנוב, מלמד על הזינוק בהיקפי הגניבות ברבעון הראשון של השנה.

גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות 
רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת

מנתוני המחקר עולה כי ברבעון הראשון הגניבות עלו ב־35% לעומת הרבעון הקודם, הרביעי של שנת 2023. זאת, על־פי מדגם ארצי של 800 אלף כלי רכב. באיתוראן מציינים כי המגמה נמשכת, וצפוי גידול גם ברבעון השני של השנה. לפי הנתונים של איתוראן, 41% מכלי הרכב הגנובים הם רכבים פרטיים, 38% הם ג'יפים וג'יפונים, 9% אופנועים, 7% רכב מסחרי, 3% משאיות ו־2% כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי).

מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, אומר כי בד־בבד עם העלייה בגניבות, הובילה פעילות החברה למעצרן של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב, גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ולדבריו מעצרים אלה חסכו למשק 1 מיליארד שקל. לפי איתוראן, מעצר 200 חוליות בזמן אמת מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמעצרם, ובכך ייחסכו לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות ב־2024 ובהמשך.

"גונבים הכול מהכול", אומר שחר שרצקי, סמנכ"ל באיתוראן (בן דודו של ניר) המנהל את החטיבה העסקית בישראל. "ג'יפים נגנבים כבר הרבה שנים, ולאחרונה חזרו לרכב פרטי. בסגמנט של רכב בשווי 80-140 אלף שקל פעם לא היו מערכות איתור, והיום חברות הביטוח דורשות, בצדק, להתקין מערכות איתור".

הוא מונה את הסיבות המרכזיות לגידול בגניבות הרכב: "הראשונה היא עבור חלפים, לישראל ולרשות הפלסטינית. החלפים יקרים היום גם בגלל יוקר המחיה, וגם משום שבשל תקיפות החות'ים בים האדום ספינות נאלצות לעשות סיבוב וזה מייקר יותר. חלקם הגדול של הרכבים מוצא את דרכו לחלפים. סיבה שנייה היא שנורא קל לגנוב, אז יש גם גניבות לשימוש עצמי ברשות, זה סגמנט שמאוד עלה בשנים האחרונות. לזה יש להוסיף את המצב הכלכלי - על רקע המלחמה יש כאלה שלא יכולים לעבוד בישראל ומצטרפים למעגל הפשיעה".

כפי שפורסם לאחרונה בגלובס, גנבי הרכב היום יכולים לאתר בקלות באתרי מכירות באינטרנט (דוגמת עליבאבא) כלים ייעודיים שניתן לרכוש ולהסתייע בהם לצורך הגניבות. המחקר מראה שרק ב־10% מאירועי הגניבה נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב. 19% מניסיונות הגניבה היו בשיטה של פריצה אלימה, 6% בגרירה או העמסה של הרכב, וב־1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או שהמפתח נשאר ברכב. רוב המקרים, 64%, היו בשיטה של קידוד והתחברות לשקע ברכב (טכנולוגית).

אתגר טכנולוגי וקיצור זמני איתור

איתוראן נמצאת בתחרות טכנולוגית מול הגנבים?
שחר שרצקי: "לא הייתי קורא לזה תחרות אלא אתגר. ההצלחה שלנו גדולה. גנבים באים היום עם מכשירים מקודדים, פורצים לרכב וגונבים אותו ללא מפתח מקורי, זו תופעה שמתגברת בשנה וחצי האחרונות ומדובר גם ברכבים זולים, לא רק רכבי יוקרה. אנחנו יודעים להתמודד עם הכלים שלהם, וגם הטכנולוגיה שלנו משתדרגת. הבעיה בגניבות זו קלות הביצוע שמגדילה את מאגר הרכב לגניבה לעומת העבר - הרכב מונע בשניות ויוצא לדרך. בעבר היה לוקח מעל 5 דקות להתניע את הרכב והיינו מקבלים התראות, והיום אנחנו מבינים שברוב המקרים הרכב יונע וצריך למנוע את הגניבה בשלב הבא ולא במקום הגניבה.

"יש לנו יכולת טכנולוגית להבין אם נעשה קידוד ושיבוש תדר (בניסיון לשבש את מערכת האיתור ברכב, ש'ח'ו') מרגע קבלת הקריאה, אנחנו פועלים, מודיעים למשטרה ולצבא שבמחסומים, וביחד מצליחים ברוב המקרים למנוע את הגניבה. יש לנו כוח אכיפה ושיתוף פעולה מצוין עם כוחות הביטחון. אסור לשכוח שרכב גנוב יכול לחזור כרכב טרור, אז זו לא רק בעיה של המבוטח או חברת הביטוח".

 

לדבריו יש הרבה פרצות במעברים, שמאפשרות להעביר כלי רכב בלי להידרש לעבור במחסומים. מהמחקר של איתוראן עולה ש־34% מהגניבות ברבעון הראשון התבצעו דרך פרצות על הציר הראשי 443 לכיוון רמאללה, ושרצקי מוסיף שכלי הרכב הגנובים מגיעים לקלקיליה, חברון, רמאללה, שכם וג'נין. נתוני המחקר של איתוראן מראים ש־46% מכלל הגניבות נעשות באזור גוש דן, 15% באזור השרון, 12% מגיעות מהשפלה, 12% מירושלים ומודיעין, 3% מהצפון ו־1% מיהודה ושומרון.

"ההרתעה הכי גדולה היא לא שנתפוס את האוטו, כי הגנבים יגנבו מחר רכב אחר, אנחנו שמים דגש על ניסיון לתפוס את החוליות, וזה מייצר הרתעה שבסופו של דבר משפיעה על הגניבות בישראל", אומר שרצקי. הוא מספר שחוליות הגנבים מורכבות מכמה תפקידים. "באה חוליה לרכב, ה'טכנולוג' מניע את הרכב ולא נשאר, יש נהג שלוקח את הרכב ומעביר אותו לשטחים. הנהג הוא התפקיד עם הסיכון הרב ביותר, כי אותו יכולים לתפוס. אותו נהג היה מקבל לפני שנתיים 500 שקל על העבודה שלו, והיום מקבל 2,000 שקל".

איתוראן צומחת, פוורפליט מתרחבת

איתוראן, שאותה מובילה משפחת שרצקי (איזי שרצקי מכהן כנשיא החברה) נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 556 מיליון דולר, אחרי עלייה של מעל 30% במניה בשנה שעברה. לחברה יש כ־800 אלף מנויים בישראל מתוך מעל 2.5 מיליון בעולם, מספר שאמור לגדול השנה ב־35-40 אלף. את שנת 2023 סיכמה איתוראן עם הכנסות של 320 מיליון דולר, צמיחה של 9% לעומת 2022, ועם גידול של 30% ברווח הנקי ל־48.1 מיליון דולר ושל 10% ב־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ל־87 מיליון דולר.

 

חברה נוספת שפועלת בתחום של פתרונות טכנולוגיים לסביבת הרכב היא פוורפליט (לשעבר פוינטר), שנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב בשווי 183 מיליון דולר אחרי עלייה של 53.3% במחיר המניה בשנה האחרונה. החברה נוצרה לפני מספר שנים כתוצאה ממיזוג בין החברה הישראלית פוינטר לחברת ID Systems מארה"ב. בשנה שעברה פוורפליט הודיעה על עוד מיזוג, עם חברת MiX Telematics הדרום אפריקאית בעסקת מניות, שלאחריה יחזיקו בעלי המניות של מיקס 65.5% מהחברה הממוזגת ובעלי המניות של פוורפליט יחזיקו ב־34.5%. עסקה זו הושלמה השבוע. מיקס נסחרת בבורסה של דרום אפריקה ובבורסת ניו יורק לפי שווי של 322 מיליון דולר. החברות מצפות שהמיזוג ייצור חברה עם הכנסות של 279 מיליון דולר ורווחיות גולמית של 67%, וכי שילוב ביניהן ייצר ערך שיוביל להגדלת ה־EBITDA בשנתיים הבאות. לפי הדיווח על המיזוג מסוף השנה שעברה, החברה הממוזגת צפויה להמשיך להיסחר גם בבורסה בתל אביב.

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו