גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעילות בנתב"ג עולה, ואפילו טרמינל 1 חוזר: מי החברות שנותרו בחוץ, ומדוע

בריטיש איירוויס חוזרת השבוע לטוס לישראל, והיא לא היחידה ● למרות הביקוש העולה בנתב"ג והרווחיות הגבוהה יחסית של הקו, ישנן חברות שעדיין מעדיפות להתרחק ● מטורקיש, דרך ריינאייר ועד לאמריקן איירליינס: הרשימה המלאה והסיבות שמרחיקות חברות זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: מיכל רז-חיימוביץ', shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: מיכל רז-חיימוביץ', shutterstock

יותר ויותר חברות תעופה חוזרות לישראל. הדוגמה הבולטת היא בריטיש איירוויס שמחדשת את טיסותיה השבוע בקו תל אביב-לונדון. בחודש הקרוב העומס בנתב"ג צפוי להיות הכבד ביותר מאז פרוץ המלחמה, ובפסח, כ-60 אלף נוסעים צפויים לעבור מדי יום. השיא צפוי להיות ב-21 באפריל, ערב החג. מעבר לבריטיש, חוזרות החודש גם איבריה הספרדית, KLM ההולנדית, אייר סיישל, אייר קנדה ובולגריה אייר.

חברת תעופה חדשה חוזרת לישראל. ויש גם חדשות רעות 
רחוקה מביצועי אל על: מה קרה לתוצאות ישראייר בגלל המלחמה? 

עם זאת, עדיין יש גם כאלה שמעדיפות להשהות את החזרה. ריינאייר האירית, אחת מחברות הלואו־קוסט הפופולריות ביותר בישראל, ביטלה את כלל הטיסות שלה לנתב"ג עד לסוף אוקטובר. וירג'ין אטלנטיק הבריטית לא צפויה לחדש את הטיסות אליה עד 5 במאי השנה לפחות.

החברה הממשלתית הטורקית, טורקיש איירליינס, הודיעה בנובמבר האחרון כי לא תחדש את טיסותיה לישראל עד אוקטובר לפחות, ואפילו אמריקן איירליינס לא תחדש את טיסותיה לישראל.

אליהן מצטרפות עשרות חברות תעופה נוספות, חלקן יחזרו בעתיד הנראה לעין וחלקן כלל לא הודיעו על צפי חזרה. ביניהן ברסלס איירליינס, אמרייטס, גאורגיאן איירוויס, סאן אקספרס, אנטר אייר, וואלינג, נאוס ועוד.

 

ביטוח, תכנון מראש וצוותי אוויר

הקווים לנתב"ג נחשבים לרוב רווחיים מאוד עבור החברות ביחס למדינות אחרות, אך לא תמיד מדובר בשיקול היחידי. לעיתים אלו שיקולים כלכליים אחרים ולעיתים שיקולים מדיניים.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, מסביר כי אחד הגורמים לכך הוא צוותי האוויר שחוששים להגיע לישראל, ויש לו דוגמה בולטת. בגלל המצב הביטחוני, בבריטיש איירוייז מבצעים עצירה בקפריסין ושם מבצעים החלפת צוותים. בין הטיסות, הם מעדיפים לשהות שם. התוצאה היא שטיסה שאמורה לקחת חמש שעות וחצי מתארכת משמעותית.

ועדיין, בקרב מומחים בענף התעופה יש הסכמה גורפת כי לא רק המצב הביטחוני בישראל הוא זה שמונע מחברות תעופה בינלאומיות לחזור לישראל. "חברות תעופה מתכננות הרבה מאוד זמן מראש. גם אם תיגמר המלחמה, המטוסים בינתיים הופנו ליעדים אחרים. ההחלטה של כל חברה האם לחזור מונעת מביקוש, לעיתים גם פוליטיקה, וגם מבעיות עם הצוותים", אומר פתאל.

סוגיה אחרת שמכבידה היא סוגיית הביטוח. לדברי פתאל, אחת הבעיות היא העובדה שבנתב"ג מבוטחים רק מטוסים ישראליים. "באיחוד האירופי לקוחות יכולים לבטל עסקה בכל רגע למדינות שיש עליהן התראות מסע", הוא אומר.

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, מוסיף כי "חברות הליסינג הקפיצו פרמיות על הביטוח עבור חברות שטסות עם מטוסים שאינם בבעלות שלהן. למרות שאופי הלחימה כרגע מזכיר יותר מבצע צבאי, מדינת ישראל לא הורידה את ההגדרה שישראל במצב מלחמה. אם זה יוסר, הרבה חברות יוכלו לחזור".

המטוסים כבר הוסטו למקום אחר

בשבועות האחרונים עלתה לכותרות חברת ריינאייר, שביטלה את טיסותיה לישראל לאחר שכבר הודיעה על חזרה. ההחלטה הדרמטית של חברת התעופה האירית, שהודיעה כי אינה מוכנה להפעיל את טיסותיה מטרמינל 3 מכיוון שמסי הנמל שם גבוהים יותר מבטרמינל 1, נחשדה כהחלטה פוליטית אנטי-ישראלית, שנובעת מהעמדה האנטי-ישראלית הרווחת בקרב האירים.

אבל יש גם הסבר אחר. "לריינאייר יש בעיה של מטוסים. הם היו אמורים לקבל עשרות מטוסי בואינג שכעת לא יכולים לייצר אותם. לאחר הסיפור שהיה עם טרמינל 1, המטוסים שתוכננו להגיע לכאן כבר הוסטו. קיבלו את ההחלטה לפתוח את טרמינל 1 מאוחר מדי, ולחברה כמו ריינאייר, שמכרה 19 אלף כרטיסי טיסה, זה כבר היה מאוחר מדי", מסביר פישר.

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, מסכים גם הוא כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה. לדבריו, "חברות שהסיטו מטוסים לקווים אחרים יתקשו להחזיר אותן לישראל". פתאל סבור כי המדינה צריכה לעשות יותר כדי להחזיר את חברות התעופה. "המדינה הייתה צריכה לפעול למען רשת ביטחון לחברות, כדי שהן ירגישו שבטוח לטוס לכאן".

ההיעדרות של טורקיש משמעותית לשוק

מלבד טורקיש איירליינס, גם החברות פגסוס הטורקית, רויאל אייר מארוק המרוקאית, רויאל ג'ורדניאן הירדנית, ואייר סיני ואיג'יפט אייר המצריות לא הודיעו על צפי של חזרה לישראל. ככל הנראה, עבור חברות אלו היחסים עם ישראל סביב המלחמה בעזה משחקים תפקיד משמעותי.

זפרני מסביר כי טורקיש היא החברה המשמעותית ביניהן, והיחידה שמשפיעה באמת על שוק התעופה הישראלי. "טורקיש היא החברה הזרה הגדולה בישראל. מדובר בלמעלה משני מיליון ישראלים בשנה שטסים איתה הלוך ושוב. החלטה של חברה כזאת להפסיק לטוס לארץ היא פוליטית. אם הייתה חברה פרטית הפן הכלכלי היה משפיע יותר".

עוד כתבות

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי, מדד המחירים לצרכן באפריל עלה ב-0.8%, לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ומעלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בת"א ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטה הקרובה"

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "לפעולה הקרקעית ברפיח יצטרפו כוחות נוספים"

כטב"מ של חיזבאללה התפוצץ במטולה • הותרו לפרסום שמותיהם של חמישה לוחמי נצחנים שנפלו ברצועה; תחקיר ראשוני: שני טנקים ירו לעבר מבנה שבו שהו הלוחמים • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי מחברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?