גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת

ברקע המלחמה, סוגר ענף הרכב הישראלי רבעון ראשון חלש ● למרות זאת, המחירים לא יורדים ואף קרובים לשיא שאליו הגיעו ב־2022 ● בענף מסבירים זאת בין היתר בהיחלשות השקל ובהעלאת המיסוי על כלי רכב חשמליים ● האם ברבעון השני המגמה תתהפך?

מגרש רכבים / צילום: יוסי כהן
מגרש רכבים / צילום: יוסי כהן

ענף הרכב הישראלי היה מעדיף לשכוח את הרבעון הראשון של 2024. על פי הערכות ראשוניות, בין תחילת ינואר לסוף מרץ נמסרו כ־84 אלף מסירות - הנתון החלש ביותר לרבעון הזה אחרי יותר מעשור (למעט רבעון הקורונה). הנתונים היו יכולים להיות אף נמוכים יותר אלמלא רכישות ערות במיוחד של חברות הליסינג, שקלטו עודפים של כלי רכב מתיישנים.

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט
מניית טויוטה זינקה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?
קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

ההיגיון הכלכלי והצרכני אומר שבשוק נמוך כזה "הלקוח הפרטי הוא המלך", וחייב להיווצר לחץ חזק לירידת מחירים. זה לא קרה, בינתיים, בגלל כמה וכמה סיבות, אבל אם תנאי הרקע הבעייתיים יימשכו סביר להניח שברבעון השני תחול התחלה של שינוי.

המכירות יורדות, אך המחירים קרובים לשיא

נכון להיום, מחירי כלי הרכב החדשים עדיין נמצאים קרוב מאד לרמת שיא. המחיר הממוצע לעסקת רכישת רכב חדש, במחירי מחירון רשמיים, נע ברבעון הראשון סביב 200 אלף שקל - כמו בסוף 2022 וכמעט 20% יותר מהמחיר הממוצע ב־2019. זאת, למרות שבתעשיית הרכב כבר שכחו ממשבר הצ'יפים, ששיבש את אספקת הרכב בין 2022 לתחילת 2023 וגרם לעודפי ביקוש ולעליית מחירים. ולמרות שמחירי חומרי הגלם לתעשיית הרכב ירדו מזמן מהרמות החריגות אליהן טיפסו באותה שנה. ולמרות שמחירי התובלה הימית ירדו דרמטית לעומת השיא.

אמנם בתחילת הרבעון מחירי התובלה הימית בקווים מהמזרח טיפסו שוב בגלל מתקפות החות'ים בים האדום ומסלולים ארוכים יותר שחברות הספנות נאלצו לאמץ. אבל זו השפעה נקודתית, שהחלה להתמתן בשבועות האחרונים, וממילא היא נוגעת רק לחלק מכלי הרכב.

ישנם יצרני רכב שניסו להאריך את "אווירת המשבר", שהייתה מאד רווחית עבורם אחרי הקורונה. אבל גם הם נכנעים בחודשים האחרונים לכוחות השוק ומורידים מחירים. סין נמצאת כיום בעיצומה של מלחמת מחירים עזה בשוק הרכב, ואילו בארצות הברית המלאים הבלתי־מכורים זינקו, וגם הנחות היצרנים בחודש מרץ היו גבוהות בכ־66% לעומת אלו שהיו באותו החודש אשתקד. זו אינדיקציה ברורה לכך שהשוק חוזר למצב "הנורמלי" של עודף היצע.

בענף מספקים כמה הסברים לכך שהמחיר הממוצע לא יורד, כמו "שינוי טכני בתמהיל הרכישות". כלומר, בשנה האחרונה ובמיוחד ברבעון הראשון של 2024 זינק שיעור המכירות של כלי הרכב החשמליים בישראל לכמעט חמישית מכלל המכירות. מכיוון שכלי רכב חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין, במיוחד לאחר רצף העלאות מס הקנייה עליהם, הם "מושכים מעלה" את המחיר הממוצע. בענף מציינים שגם כלי הרכב ההיברידיים, שתופסים נתח משמעותי מהמכירות, איבדו את הטבת המס שלהם כבר לפני שנתיים ומחירם עלה. בנוסף, יצרני הרכב מייצרים כיום פחות כלי רכב קטנים וזולים, משיקולי רווחיות.

אין ספק, שהעלאת המיסוי על כלי רכב חשמליים מ־10% ל־35% בתוך שנתיים תרמה לא במעט להתייקרות החשמליות. אבל ברוב השווקים המפותחים, שאינם קשורים למיסוי בישראל, עדיין מורגשת התמתנות של מחירי כלי הרכב החשמליים, בין השאר בשל ירידת מחירי הסוללות. למרות זאת, מגמת ההוזלה של החשמליות עדיין לא הגיעה אלינו.

הסבר נוסף שרווח בענף הוא שעליית המחירים נובעת מהיחלשות השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב העיקריים, הדולר והאירו, שהחלה בתחילת 2023 והאיצה עם תחילת המלחמה. בענף טוענים שחלק לא מבוטל מהמלאים, שעומדים כיום למכירה, נרכשו בשערי מטבע גבוהים. היחלשות השקל ביחס לדולר ולאירו אכן ייקרה את רכישות כלי רכב ושחקה את רווחיות היבואנים, אבל בחודשים האחרונים השקל עשה "ריבאונד" לעומת השפל אליו הגיע בתחילת אוקטובר. כלומר, יש השפעה אבל לא דרמטית.

ההנחות מועטות ומוגבלות, בינתיים

רבים בענף טוענים כי מחירי המחירון לא משקפים את הממוצע של מחיר העסקאות בפועל, אחרי המבצעים וההנחות לפרטיים ולסוחרים.

את תקפות הטיעון הזה דווקא די קל לבדוק. כמות מבצעי המכירות של יבואני הרכב בחודש מרץ הייתה נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים רגילות, ורוב המבצעים התמקדו ב"ניקוי מלאים" של עודפים מדגמי 2023, או בדגמים פחות "מבוקשים". מבחר גדול יותר של דגמים פופולריים, שנמכרים בהנחה, אפשר למצוא כיום באתרי ה"אפס קילומטרים", שדרכם מוכרות חברות הליסינג עודפי מלאי שנרכשו מהיצרנים.

אולם בחינה פרטנית של המחירים באתרים מגלה שבדגמים "מבוקשים", במיוחד רכבי פנאי ודגמים היברידיים, שיעור ההנחות הטיפוסי נע בין 6%־9% בלבד. אלו הנחות נמוכות משמעותית בהשוואה לשנים עברו, ובימים רגילים לקוח עקשן במיוחד יכול לקבל אותן גם באולם התצוגה בעת הרכישה.

ההתלבטות: לקנות או לחכות?

השאלה הגדולה היא האם המגמה תשתנה ברבעון השני. התשובה משתנה בהתאם לסגמנט. בכל הקשור לרכב חשמלי נראה שכרגע המוטיבציה של המשווקים להעניק הנחות משמעותיות היא נמוכה. זאת למרות שלפחות חלק מהם מחזיקים במלאים לא מבוטלים עוד מסוף 2023.

"הקרדיט" על כך מגיע לאוצר, ששרטט לענף הרכב "מפת דרכים" להעלאות מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בשלוש השנים הבאות, החל מינואר 2025. המשמעות של מפת הדרכים היא שכל רכב חשמלי שיהיה במלאי של היבואנים וחברות הליסינג לקראת סוף 2024 יעלה את ערכו. זה מסר שמשווקי הרכב יודעים לקרוא ולתרגם לרווחיות. יתר על כן, האוצר האריך את פרק הזמן שבו יבואן יכול להחזיק רכב שיובא לישראל מבלי שיחויב לרשום אותו על שמו מ־12 חודשים ל־15 חודשים - דבר שמפחית גם הוא את המוטיבציה להנחות. לכן, ייתכן שיהיו מבצעים נקודתיים על דגמים חשמליים מתיישנים בשני הרבעונים הקרובים, אולם הם ילכו ויתמעטו לקראת סוף השנה.

נציין שכלל כלי הרכב המיוצרים בסין, קוריאה ויפן, סובלים כיום משיבושי אספקה בשל המשבר בים האדום, שמאריך את זמני ההובלה הימית ומקטין את המלאים. כתוצאה כבר קיים מחסור בדגמי מפתח, במיוחד ברכבי בנזין והייבריד, והמצב הזה מקטין את המוטיבציה להנחות.

מנגד, דגמים שמיוצרים באירופה ובארה"ב, כולל של דגמים של יצרנים יפנים וקוריאנים דוגמת טויוטה קורולה, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' ועוד - לא סובלים מאותה בעיה. כך שהם מושפעים מהלחץ להנחות.

אבל בשורה התחתונה הכל תלוי בתנאי הרקע. אם הם יחמירו ייתכן ש"חומת המחירים" תיסדק ונתחיל לראות גל של הורדות מחירים, או לפחות הנחות עקיפות דרך ערוץ ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג.

בשורה התחתונה ההמלצות הצרכניות הרגילות נכונות כיום יותר מתמיד: לבדוק היטב את ההיצע, לא "להינעל" על דגם אחד, לא להתבייש להתמקח, לקחת בחשבון את השפעת הרגולציה העתידית על המחירים ולא למהר אם לא חייבים. לפעמים ישיבה על הגדר יכולה לחסוך הרבה.

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים