גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו העיר שבה חנויות משלמות את דמי השכירות הגבוהים ביותר

העיר הדרומית ביותר בארץ, אילת, עדיין מתאוששת מהמלחמה: פדיונות המסחר צנחו, אך דמי השכירות נותרו הכי גבוהים בישראל ● בימים אלה נבנים 2,000 חדרי מלון חדשים לצד שלושה מרכזי מסחר, שיגרמו לשוק השכירות לתקן את עצמו

אילת / צילום: Shutterstock
אילת / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מי הם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

אילת נמצאת בחזית המערכה בעורף מאז תחילת המלחמה: העיר פתחה את שעריה לעשרות אלפי מפונים מיישובי הנגב המערבי וגבול הצפון, המלונות התאכלסו ב"דיירי קבע", ונוצרה מעין עיר בתוך עיר.

אחרי שנים של ייבוש: האם הרחוב הזה בחיפה יחזור למעמדו המסחרי והחברתי?

מאחר שאילת נשענת באופן כמעט בלעדי על תעשיית התיירות, מתחילת המלחמה נרשמה ירידה חדה בפדיונות בשטחי המסחר. לפי נתוני שב"א, בינואר 2024 ירד השימוש בכרטיסי האשראי בכ־31% ביחס לממוצע בשנת 2023, ובפברואר 2024 הפגיעה פחתה לכ־15% במונחים נומינליים.

למרות השפעות המלחמה, דמי השכירות החודשיים לשטחי המסחר באזור התיירות הצפוני נותרו גבוהים. למעשה, מדובר ברחובות/השדרות היקרות בישראל - עם סכום של 600-800 שקל למ"ר בממוצע. למרות זאת, באופן מפתיע, הרחובות עדיין לא ממוצבים ומתוחזקים כיקרים וכיוקרתיים.

כאן נציג את תמונת המצב של אילת תוך התמקדות בשוק התיירות ובשוק המסחר: מה ההיצע כיום ומה מתוכנן, איך נראים הנתונים התפקודיים של מוקדי המסחר העיקריים, והאם עם דמי שכירות חודשיים ברמה כה גבוהה ניתן יהיה לחולל רווחים?

2.5 מיליון תיירים

באילת מתגוררים כ־70 אלף תושבים בכ־20 אלף משקי בית (לפי הערכות העירייה). תוכנית המתאר לעיר, שאושרה בשנת 2021, קובעת יעד אוכלוסייה של 100 אלף תושבים עד לשנת 2030 ותוספת של כ־14.5 אלף יחידות דיור. שכונות המגורים בעיר פרוסות ממערב לכביש מספר 90, בעוד אזור המלונות העיקרי ממוקם מזרחית להן ולאורך החוף הצפוני, מה שיוצר הפרדה בין אזור התיירות לבין שכונות המגורים.

נמל התעופה, שנסגר בשנת 2019, יצר הפרדה בין אזורים אלה. לאחר פינויו קודמו תוכניות למגורים ולמלונאות שנבנות בתחומו היום. במטרה לייצר רצף עירוני, פותחו גם שטחים ציבוריים ופארק בשטח הטרמינל הישן.

הסכם־הגג שנחתם בין העיר למדינה בשנת 2017 כלל 18.4 אלף יחידות דיור, מהן שווקו עד כה כ־4,000. על־פי התוכנית, אילת תתרחב מערבה וצפונה, ובכך למעשה "תתנתק" עוד יותר מאזור המלונות וממרכז העיר. בצ'מנסקי בן שחר ושות' ייצרנו לאחרונה לעיריית אילת אסטרטגיה כלכלית־עירונית לשוק המגורים, עם המלצה לדחות את שיווק השכונות "המנותקות" ויצירת קונספט ותמהיל לשדרות מסחריות ולמרכזי מסחר.

"עיר התיירות" של ישראל מורכבת לא רק מהתושבים המתגוררים בה באורח קבע (חלק מהותי מאוכלוסיית העיר מתחלף כל מספר שנים), אלא גם מעשרות אלפי התיירים הפוקדים אותה מדי יום ומתחלפים כל שלושה ימים. תיירים אלה מבצעים קניות נוספות בעיר בהיקפים של עיר בינונית בישראל, כמו בת ים או פתח תקווה.

לשם המחשה, בשנת 2022 התארחו באילת כ־2.5 מיליון תיירים, בממוצע של 2.7 לינות לתייר. לאור העובדה שב־20 שנה האחרונות לא הוקם אף מלון באילת, הסכם־הגג כולל בניית 6,000 חדרי מלון, ומתוכם 2,000 בבנייה כעת.

מה קרה לטיילת

כוח הקנייה החודשי של תושבי אילת מוערך כיום בכ־90 מיליון שקל. את מרבית הביקושים למסחר בעיר מחוללים התיירים, שכוח הקנייה החודשי שלהם מוערך בכ־200 מיליון שקל. כיום השוק בכללותו מאוזן, כאשר בתחום הסופרמרקטים קיים עודף היצע קטן, ואילו בתחום ההסעדה ובתי הקפה קיים מחסור בשטחים.

נתונים אלה אינם כוללים את ביצועי ענף הסלולר, שמחולל תופעה ייחודית בעיר, אשר בה נרכשים מרבית מהמכשירים החדשים בישראל. חלק מהרוכשים מגיעים ליממה אחת בלבד באילת, ורוכשים מכשירים לא רק עבור עצמם.

באילת פועלים כיום כ־145 אלף מ"ר נטו של שטחי מסחר קמעונאי. בחמש השנים האחרונות נבנו בעיר כ־6,000 מ"ר מסחר בלבד, וכן הוסבו 10,000 מ"ר נוספים לשימושי מסחר (בניין עיר המלכים הוסב לחנות הסטוק ג'מבו). שלושת מרכזי המסחר המובילים הם מול הים (שנחלש בשנים האחרונות), אייס מול וביג אילת (שמתחזקים), אשר אחראים לשני שלישים מהפדיונות החודשיים בעיר.

ביג מחולל רמות פדיון חודשיות מהגבוהות של מרכזי ביג, עם 100% תפוסה. באייס מול ובקניון מול הים, דמי השכירות החודשיים הממוצעים למ"ר גבוהים מאוד ועומדים על כ־500 שקל, עם נתוני פדיון חודשיים מותאמים. גם היצע אינסופי של חנויות סלולר וגאדג'טים תורם לרמות הגבוהות שמתקבלות.

הטיילת בחוף הצפוני מהווה מוקד משמעותי נוסף. היא מסתעפת לאורך כמה צירים ומורכבת מחזיתות מסחר מתחת למלונות ולאורך החוף והלגונות. בטיילת קיימים כ־27 אלף מ"ר של שטחי מסחר, ודמי השכירות החודשיים בה הם הגבוהים בישראל עבור מסחר קמעונאי בכלל, וברחובות בפרט.

בטיילת יש מספר חנויות דגל של רשתות מובילות כמו פקטורי 54, נייק, אדידס ואחרות. תמהיל החנויות בה מורכב בעיקר מחנויות שאינן מזון (54%) והסעדה ובתי קפה (29%). ב"ימים רגילים" הטיילת מהווה את גולת הכותרת של המסחר באילת במונחי דמי שכירות חודשיים למ"ר. אולם בימים אלה אותות המלחמה ניכרים, ושיעור השטחים הריקים עומד על כ־6% - טרום המלחמה היה מדובר בתופעה "בשוליים". דמי השכירות החודשיים ממשיכים כאמור לעמוד על 600-800 שקל למ"ר, ובחנויות מסוימות המחירים המבוקשים מגיעים עד לכדי 1,500 שקל למ"ר.

רשתות רבות מתמקמות בטיילת, כי "כולם שם". כלומר, מיקום החנות בטיילת הוא גם אקט שיווקי, מעין "שלט", ולא בהכרח משקף פדיון גבוה ורווחיות ברמות שיצדיקו זאת. אמירה זו נכונה גם בשוק המסחר טרום המלחמה.

בחודשים הקרובים צפוי להיפתח קניון שבעת הכוכבים מול בניין הטרמינל הישן, על פני בשטח של 4,500 מ"ר. קניון הסוהו (לו ייעצנו בשלב התכנון והאישור בוועדות התכנון) ייפתח בשנת 2027 ויהיה המרכז המסחרי הגדול בעיר. גם מרכז ביג אאוטלט ייבנה על־ידי הקבוצות ביג ופוקס, כאשר האחרונה תאכלס בו חלק גדול ממותגיה.

דוגמת רמת אביב

בראייה עתידית, מחירי השכירות הגבוהים לא יחזיקו לאורך זמן. בנוסף, שטחי המסחר המתוכננים ואלו שייפתחו בקרוב יהפכו לאלטרנטיבה. ניתן גם ללמוד מהמקרה של קניון רמת אביב, שבו חנויות של רשתות שאינן פרימיום שילמו דמי שכירות גבוהים על אף חוסר הכדאיות הכלכלית, ועם הזמן השוק התאזן, ושחקני פרימיום החליפו אותן.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

אילת עדיין בהתאוששות מהמלחמה והשלכותיה, אך למרות זאת שוק המסחר חזק ויציב. דמי השכירות החודשיים למ"ר הגבוהים בטיילת מצביעים על התפקוד הכלכלי והפדיונות הגבוהים יחסית בחנויות לאורכה. ביום שאחרי המלחמה צפוי שוק התיירות באילת בכללותו, ובתוכו שוק המסחר, להמשיך להתפתח ולגדול - לאור מימוש הסכם־הגג ופיתוח שטחי מלונאות ומסחר נוספים.

דמי השכירות הגבוהים בטיילת צפויים "לתקן" את עצמם מעט, אך ימשיכו להיות גבוהים ולמשוך כוח קנייה משמעותי. כעת מצופה שגם המדינה ועיריית אילת ישדרגו את המוצר התיירותי בעיר בכלל, ואת השדרות באזור התיירות בפרט.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים