גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטוח לאומי מגדיר את ההטבות האלה כמותרות: כמה זה יעלה לכם?

לפי החלטת ביטוח לאומי, הטבות מיוחדות שהמעסיק נותן לעובד, בהן שדרוג רכב צמוד ונסיעה בכבישי אגרה, יחשבו ל"מותרות" וישולמו משכר הנטו ● המשמעות: כל עובד שירצה לחדש את רכבו לדגם יקר יותר, ישלם על כך ישירות מכיסו ● איך צפויים להגיב המעסיקים?

רכבי ליסינג באלבר / צילום: איל יצהר
רכבי ליסינג באלבר / צילום: איל יצהר

ביטוח לאומי ערך יישור קו בספטמבר האחרון באשר להפחתות הקשורות להוצאות פרטיות מהשכר של העובד. כעת ההנחיה נכנסת לתוקף באופן רשמי וצפויה להשפיע בעיקר על בעלי רכב צמוד שרוצים לשדרג אותו.

החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים
הם נלחמו על המדינה. עכשיו הם צריכים להילחם על העבודה שלהם

לפי החוזר שפרסם המוסד, מעסיקים לא יוכלו לקזז משכר הברוטו של עובדיהם חלק מההוצאות הפרטיות - גם אם הצדדים סיכמו על כך בחוזה - אלא הן ישולמו משכר הנטו. מדובר בהוצאות שנחשבות ל"מותרות" לכאורה, כמו שדרוג הרכב או נסיעה בכבישי אגרה, ולא עצם הטבת רכב צמוד. "עובד שכיר אינו רשאי לקזז הוצאות מהכנסת עבודה החייבת בדמי ביטוח, גם אם ההוצאה מותרת בניכוי לצרכי מס הכנסה ומכאן שיש לנכות הוצאות אלו משכר הנטו ולא משכר הברוטו", נכתב במסמך הרשמי.

על פי גורמים בשוק, ההנחיה תהיה גורפת ותפעל גם על מי שנהנה כבר מהטבה היום.

פסק דין אלביט

ההנחיה הגיעה לעולם בעקבות חוסר בהירות באשר לניכוי הוצאות ליסינג משכר הברוטו של העובד. שאלה זו עלתה לדיון במרץ 2022, כאשר בית הדין האזורי לעבודה עסק בפסק דין הנוגע לתשלומי ביטוח לאומי של עובדי אלביט. בחברה טענו כי הרכיבים שקוזזו מהשכר, כגון עלות שדרוג רכב, עלויות בגין חריגה מקצובת דלק וכבישי אגרה, הם חלק משווי השימוש ברכב, ולכן מדובר בניכוי הוצאתה כמעסיק, לו אינטרס לספק פתרון תחבורתי זמין לעובדיו.

מנגד, בביטוח לאומי טענו כי מדובר בהוצאה פרטית של העובד ולכן החברה צריכה לנכות אותה משכר הנטו שלו. עו"ד לימור ארגוב־שנהב, שותפה מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן, מסבירה את הרציונל: "כאשר מעסיקים מפחיתים הוצאה משכר הברוטו של העובד, ביטוח לאומי מרוויח פחות".

בית הדין האזורי קיבל את עמדת ביטוח לאומי וקבע כי ההפחתות המדוברות יבוצעו משכר הנטו. הנימוק להחלטה: קיזוז משכר הברוטו עלול לפגוע בעובד בפן הביטוחי־סוציאלי, והקטנת המס החלה על העובדים נוגדת את הוראות החוק.

 

 

"נשלם מיסוי כפול"

מסקר שערכה קבוצת היישום והייעוץ תפן (Tefen) בינואר 2024, אשר דגם 1,050 ארגונים מסקטורים שונים, עולה כי 41% מהמשיבים מחזיקים ברכב מהעבודה. לפיכך התקנה החדשה של ביטוח לאומי משפיעה על חברות רבות במשק.

לדברי עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות', ההנחיה מובילה לכך שהעלות "תתגלגל לעובדים מכיוון שהיא מקטינה להם את שכר הנטו, באותם מקרים של חברות שינהגו על פי עמדת הביטוח לאומי. מדובר בלא מעט כסף עבור העובדים. בתקנות זקיפת שווי על טלפונים שניתנים לעובד, נרשם במפורש שאם מעסיק מחייב את העובד בסכום מסוים, עליו להפחית את השתתפות העובד משכר הברוטו. לא יכול להיות שמעסיק זוקף שווי לעובד על חלק מההטבה שהוא שילם עליה. אותו הגיון בדיוק צריך לחול גם באשר לכלי רכב צמודים.

עו''ד ורו''ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות' / צילום: איגור לובינסקי

"עכשיו ביטוח לאומי ומס הכנסה פועלים בגישה חדשה. שינוי העמדה של הרשויות שגוי ומעמיד חברות בבעיה. התקנות קובעות נוסחה אחידה, במסגרתה נלקחו מספר רב של פרמטרים, כמו מחיר הרכב שהועמד לעובד וההוצאות הנלוות לרכב לרבות דלק, כבישי אגרה, ביטוח וכדומה. המחוקק לקח בחשבון את מכלול הפרמטרים וקבע את שווי הרכב שיש לזקוף לעובד. שווי הרכב בתקנות שנקבעו על ידי המחוקק משקף את כלל ההנאה הפרטית של העובד מהשימוש ברכב. כעת, הדרישה החדשה תוביל למיסוי כפול של העובד במס הכנסה וביטוח לאומי. אין לראות בשדרוג הרכב כהוצאה פרטית של העובד אלא כהתאמת שכר גרידא. כל גישה אחרת תוביל למצב של תשלומי מסים עודפים".

עו"ד ורו"ח אלי אור, דיקן בית הספר לחשבונאות במכללה למינהל, סבור שקשה להעריך את גובה הפגיעה של ההנחיה החדשה במשכורות הנטו של העובדים שיבחרו לשדרג את הרכב הצמוד שניתן להם. "כל הוצאה היא בגובה אחר", הוא אומר, אך מעריך כי גובה המס עשוי להגיע אף ל־50% מהשכר הממוצע.

מהן החלופות?

אלי אור סבור כי בעקבות התקנה החדשה של ביטוח לאומי, המעסיקים צפויים לצמצם את ההטבה המיוחדת שניתנה לעובדים עד היום. לדבריו, עובדים שגרים קרוב למשרד לדוגמה, לעיתים יעדיפו תוספת למשכורת במקום רכב צמוד. "באופן כללי עסקאות ליסינג לא תמיד משתלמת למעסיק", הוא מוסיף. "מחירי הליסינג יקרים מאוד". עוד מוסיף אלי אור כי המהלך עשוי לפגוע גם במעסיקים ולחשוף אותם לסנקציות. "המעסיק אמנם לא נפגע באופן ישיר, אך אם הוא לא יפעל לפי ההנחיה והעובד לא ישלם מהנטו שלו על ההטבה, המעסיק יאלץ לעשות זאת", הוא מסכם.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים